علوم پزشکی شاهرود

بررسی تاثیر مداخله ارتباطی ساختارمند بر اضطراب و استرس اعضای خانواده بیماران کاندید جراحی الکتیو

The effect of structured communication intervention on anxiety and stress of family members of patients on the elective surgery


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه پژوهان
مجری و همکاران
مجری و همکاران
 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

مجریان: سمیه رضائی

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح در واحد ارائه دهنده
کد کمیته اخلاق IR.SHMU.REC.1399.063
کد طرح 9944
عنوان فارسی طرح بررسی تاثیر مداخله ارتباطی ساختارمند بر اضطراب و استرس اعضای خانواده بیماران کاندید جراحی الکتیو
عنوان لاتین طرح The effect of structured communication intervention on anxiety and stress of family members of patients on the elective surgery
زمان اجرا -روز
تاریخ ارائه طرح 1398/10/07
تاریخ تصویب 1399/02/27
تاریخ شروع 1399/04/16
تاریخ خاتمه 1401/04/16
دانشکده/مرکز
وضعیت اجرای طرح خاتمه یافته
محل اجرای طرح
محل نگهداری گزارش
نوع مطالعه کارآزمائی بالینی
نحوه مشارکت طرح
سازمان مجری
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1401/05/11
محل اعتبار طرح
محل اجرای طرح
نوع طرح
ترجمان دانش (با رعایت دستورالعمل) عنوان طرح: بررسی تاثیر مداخله ارتباطی ساختارمند بر اضطراب اعضای خانواده بیماران کاندید جراحی الکتیو عنوان پیام: این مطالعه نشان داد که آموزش ویدیویی و گزارش پیشرفت حین عمل در کاهش اضطراب مراقبین خانوادگی در انتظار بیمار تحت عمل جراحی موثر است. شرح پیام: اضطراب از چالش‌های بسیار مهم اعضای خانوادة بیمار تحت عمل جراحی است. می‌توان با یافتن مداخلات مناسب، میزان این اضطراب را کاست و کیفیت مراقبت اعضای خانواده از بیمار را افزایش داد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تاثیر آموزش ویدیویی و گزارش پیشرفت حین عمل در کاهش اضطراب مراقبین خانوادگی در انتظار بیمار تحت عمل جراحی انجام شد. برای این منظور، تعداد 102 نفر از مراقبین خانوادگی بطور تصادفی در 3 گروه آموزش ویدیویی، گزارش پیشرفت حین عمل و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در گروه اول، آموزش ویدیویی حاوی تصاویری از محیط اتاق عمل و انیمیشن‌های(پویا نمائی) مربوط به روش جراحی، مراقبت‌های بعد از عمل و عوارض احتمالی جراحی را دریافت کردند. در گروه دوم، اطلاعاتی در مورد وضعیت عمومی بیمار، درصد پیشرفت جراحی و زمان تقریبی انتقال بیمار از اتاق عمل ارائه شد. گروه کنترل مراقبت‌های معمول را دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش ویدیویی و ارائه گزارش پیشرفت حین عمل به طور معنی‌داری موجب کاهش سطح اضطراب نسبت به گروه کنترل در مراقبین خانوادگی بیمار تحت عمل جراحی می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود به منظور کاهش اضطراب و افزایش کیفیت مراقبت مراقبین خانوادگی از بیمار تحت عمل جراحی، در اتاق انتظار اتاق‌های عمل از مداخلاتی مانند آموزش ویدیویی و ارائه گزارش پیشرفت حین عمل استفاده شود. گروه‌های هدف: متخصصان و پژوهشگران سیاست گذاران پژوهشی رسانه ها و مردم سیاست گذاران درمانی کلمات کلیدی: آموزش ویدیویی، گزارش پیشرفت حین عمل، اضطراب، مراقبین خانوادگی، جراحی موضوع اصلی طرح: بهداشت روان - پرستاری
گروه های هدف ترجمان دانش متخصصان و پژوهشگران, سياستگذاران پژوهشى, رسانه ها و مردم, سياستگذاران درمانى, همه گروه هاي بالا

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح
سمیه رضائیمجری
سلمان دلیریهمکار
محمد هادی مومنمجری غیر نماینده
مجید باقریمجری غیر نماینده