علوم پزشکی شاهرود

بررسی رابطه رفتارهای خودمراقبتی مرتبط با کووید 19 و اضطراب ناشی از کرونا با انگیزش تحصیلی و احساس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

The relationship between self-care behaviors related to Covid 19 and corona-induced anxiety with academic motivation and sense of academic self-efficacy of Shahroud University of Medical Sciences students


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه پژوهان
مجری و همکاران
مجری و همکاران
 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

مجریان: الهام صادقی

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح در واحد ارائه دهنده 1401000036
کد کمیته اخلاق IR.SHMU.REC.1401.139
کد طرح 14010046
عنوان فارسی طرح بررسی رابطه رفتارهای خودمراقبتی مرتبط با کووید 19 و اضطراب ناشی از کرونا با انگیزش تحصیلی و احساس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
عنوان لاتین طرح The relationship between self-care behaviors related to Covid 19 and corona-induced anxiety with academic motivation and sense of academic self-efficacy of Shahroud University of Medical Sciences students
زمان اجرا -روز
تاریخ ارائه طرح 1401/04/06
تاریخ تصویب 1401/07/04
تاریخ شروع 1401/08/24
تاریخ خاتمه 1403/08/24
دانشکده/مرکز
وضعیت اجرای طرح خاتمه یافته
محل اجرای طرح
محل نگهداری گزارش
نوع مطالعه مقطعی
نحوه مشارکت طرح
سازمان مجری
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1403/07/23
محل اعتبار طرح
محل اجرای طرح
نوع طرح
ترجمان دانش (با رعایت دستورالعمل) رفتار های خود مراقبتی و انگیزش تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان موثر بود دانشجویان علوم پزشکی یکی از گروه های در معرض خطر ابتلا به کرونا و پیامدهای روانشناختی آن هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت رفتارهای خودمراقبتی مرتبط با کووید- 19 و اضطراب ناشی از کرونا در دانشجویان و رابطه آن با انگیزش تحصیلی و احساس خودکارآمدی تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. در این مطالعه مقطعی 339 نفر از دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی به روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله ای در سال 1401مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره رفتار خودمراقبتی دانشجویان56.5±13.7 و میانگین احساس خودکار آمدی تحصیلی 106.5±17.6 و میانگین امتیاز انگیزش تحصیلی98.5±13.0 که حاکی از وضعیت متوسط در تمامی موارد فوق بود. اضطراب مرتبط با کرونای در دانشجویان در حد کم بود. متغیرهای انگیزش تحصیلی، رفتارهای خودمراقبتی در زمینه کرونا و نوع دانشکده، بطور معناداری با احساس خودکارآمدی تحصیلی رابطه داشتند. با توجه به نمره رفتار خودمراقبتی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی متوسط در دانشجویان و ارتباط مثبت بین آنها بنظر می رسد اقدامات موثر در زمینه بهبود این متغییرها می تواند سبب ارتقای وضعیت موجود گردد. از طرفی با توجه به پایین تر بودن وضعیت انگیزش و احساس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی نسبت به سایر رشته های تحصیلی، نیاز به علت یابی و اقدامات مداخله ای را ضروری می نماید. انگیزش تحصیلی ، خودکارآمدی ، رفتارهای خودمراقبتی ، کووید 19،دانشجویان علوم پزشکی
گروه های هدف ترجمان دانش متخصصان و پژوهشگران, سياستگذاران پژوهشى, رسانه ها و مردم

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح
آیدا پروانهمجری غیر نماینده
محمد امیریمجری غیر نماینده
احمد خسرویمجری غیر نماینده
الهام صادقیمجری
گلنوش مقبلیهمکار
زهرا شجاع سلامیهمکار
زهرا سادات موسوی زرینهمکار
زهرا کردیهمکار