علوم پزشکی شاهرود

ارتباط اهمال‌کاری تحصیلی با عزت نفس و هوش اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1402

Relationship between academic procrastination and self-esteem and moral intelligence in students of Shahrood University of Medical Sciences in 2023


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه پژوهان
مجری و همکاران
مجری و همکاران
 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

مجریان: علی عباسی

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح در واحد ارائه دهنده 1401000196
کد کمیته اخلاق IR.SHMU.REC.1402.043
کد طرح 14020017
عنوان فارسی طرح ارتباط اهمال‌کاری تحصیلی با عزت نفس و هوش اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1402
عنوان لاتین طرح Relationship between academic procrastination and self-esteem and moral intelligence in students of Shahrood University of Medical Sciences in 2023
زمان اجرا -روز
تاریخ ارائه طرح 1402/01/17
تاریخ تصویب 1402/03/08
تاریخ شروع 1402/04/26
تاریخ خاتمه 1404/04/26
دانشکده/مرکز
وضعیت اجرای طرح خاتمه یافته
محل اجرای طرح شاهرود
محل نگهداری گزارش
نوع مطالعه مقطعی
نحوه مشارکت طرح غیر مشارکتی
سازمان مجری
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1403/02/26
محل اعتبار طرح
محل اجرای طرح سمنان
نوع طرح
ترجمان دانش (با رعایت دستورالعمل) پیوست ترجمان دانش عنوان پیوست: اکثریت دانشجویان، درجات بالایی از اهمال‌کاری تحصیلی را تجربه کردند که با سطوح پایین عزت نفس، معدل و علاقه به رشته مرتبط بود. شرح پیوست: اهمال‌کاری تحصیلی پدیده‌ای بسیار شایع در میان دانشجویان می‌باشد که بررسی عوامل مرتبط با آن همواره از دغدغه‌‌‌های پژوهشگران نظام آموزشی بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط اهمال‌کاری تحصیلی با عزت نفس و هوش اخلاقی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. این مطالعه مقطعی بر روی 205 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود صورت گرفت. شرکت‌کنندگان براساس معیارهای ورود و خروج و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی Solomon و Rothblum، مقیاس عزت نفس Rosenberg و پرسشنامه هوش اخلاقی Lennick و Kiel بود. براساس نتایج بدست‌آمده، 96/1 % از دانشجویان سطوح متوسط تا شدیدی از اهمال‌کاری تحصیلی را تجربه کردند. سطوح پایین عزت نفس، معدل و علاقه به رشته نیز پیش‌گویی‌کننده سطوح بالاتر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان بودند. با توجه به شیوع بالای اهمال‌کاری تحصیلی پیشنهاد می‌شود، راهکار‌ها و رویکردهای مناسب همچون تکنیک‌های شناختی-رفتاری و مداخلات مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان اتخاذ گردد. گروه‌های هدف: متخصصان و پژوهشگران، سیاست‌گذاران پژوهشی کلمات کلیدی: اهمال‌کاری تحصیلی، عزت نفس، هوش اخلاقی، دانشجویان
گروه های هدف ترجمان دانش متخصصان و پژوهشگران, سياستگذاران پژوهشى

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح
سعید قاسم پورمجری غیر نماینده
علی عباسیمجری
سهیل نوریمجری غیر نماینده
علی اصغر باباییمجری غیر نماینده
محمد حسن بصیری نژادهمکار