علوم پزشکی شاهرود

اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‌گرایی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود: یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده موازی

Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on Academic Procrastination and Perfectionism of Nursing Students of Shahroud University of Medical Sciences: A Parallel Randomized Clinical Trial


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه پژوهان
مجری و همکاران
مجری و همکاران
 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

مجریان: علی عباسی , میلاد بازقلعه

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح در واحد ارائه دهنده 1402000032
کد کمیته اخلاق IR.SHMU.REC.1402.126
کد طرح 14020038
عنوان فارسی طرح اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری تحصیلی و کمال‌گرایی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود: یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده موازی
عنوان لاتین طرح Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on Academic Procrastination and Perfectionism of Nursing Students of Shahroud University of Medical Sciences: A Parallel Randomized Clinical Trial
زمان اجرا -روز
تاریخ ارائه طرح 1402/04/14
تاریخ تصویب 1402/06/06
تاریخ شروع 1402/10/02
تاریخ خاتمه 1404/10/02
دانشکده/مرکز
وضعیت اجرای طرح خاتمه یافته
محل اجرای طرح
محل نگهداری گزارش
نوع مطالعه کارآزمائی بالینی
نحوه مشارکت طرح
سازمان مجری
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1403/12/01
محل اعتبار طرح
محل اجرای طرح
نوع طرح
ترجمان دانش (با رعایت دستورالعمل) پیوست ترجمان دانش عنوان پیوست: اجرای گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد، کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری را در طول زمان به دنبال خواهد داشت. شرح پیوست: اهمال‌کاری و کمال‌گرایی دو معضل رو به رشد در دانشجویان پرستاری می‌باشند که موفقیت تحصیلی آنان را تهدید می‌کنند. بنابراین شناسایی مداخلاتی جهت تخفیف این معضلات، ضروری به نظر می‌رسد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری و کمال‌گرایی دانشجویان پرستاری صورت گرفت. در این کارآزمایی شاهددار تصادفی‌شده موازی، 65 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شرکت داشتند که براساس معیارهای ورود و خروج، به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. سپس، به‌صورت تصادفی و براساس بلوک‌بندی چهارتایی، به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. برای شرکت‌کنندگان گروه مداخله، گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در هشت جلسه، هر هفته دو جلسه به اجرا درآمد. داده‌ها با استفاده از مقیاس ارزیابی اهمال‌کاری برای دانشجویان (PASS) و سیاهه کمال‌گرایی (PI)، قبل، بلافاصله بعد و هشت هفته بعد از اجرای گروه‌درمانی جمع‌آوری شدند. این مطالعه نشان داد، گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد علی‌رغم تاثیرات اندک یا عدم اثربخشی به‌منظور افزایش بعد مثبت (سازگارانه) کمال‌گرایی و کاهش بعد منفی (ناسازگارانه) آن، نقشی کلیدی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان ایفا می‌کند. لذا به‌کارگیری مداخلات این‌چنینی، به‌منظور پیش‌گیری از معضلات تحصیلی دانشجویان نظیر اهمال‌کاری تحصیلی، در نتیجه ارتقاء عملکرد تحصیلی آن‌ها پیشنهاد می‌شود. گروه‌های هدف: متخصصان و پژوهشگران، سیاست‌گذاران پژوهشی کلمات کلیدی: اهمال‌کاری، کمال‌گرایی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، دانشجویان پرستاری
گروه های هدف ترجمان دانش متخصصان و پژوهشگران, سياستگذاران پژوهشى

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح
سعید قاسم پورمجری غیر نماینده
علی عباسیمجری
میلاد بازقلعهمجری
سهیل نوریهمکار
محمد حسن بصیری نژادهمکار
محسن محمودیهمکار
محمد جواد سعدیهمکار
مبین ستوسرهمکار