علوم پزشکي شاهرود

بررسی تاثیر کلاسهای زایمان فیزیولوژیک بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان های مشهد

Effect of physiologic birth child class on anxiety


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه پژوهان
مجري و همکاران
مجري و همکاران
 دانشگاه علوم پزشکي شاهرود
دانشگاه علوم پزشکي شاهرود

مجريان: زهره قاسمی نسب , احمد خسروی , زهرا متقی

کلمات کليدي:

اطلاعات کلي طرح
hide/show

کد طرح در واحد ارائه دهنده 9436
کد کميته اخلاق IR.SHMU.REC.1394.61
کد طرح 9436
عنوان فارسي طرح Effect of physiologic birth child class on anxiety
عنوان لاتين طرح بررسی تاثیر کلاسهای زایمان فیزیولوژیک بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان های مشهد
زمان اجرا -روز 426
تاريخ ارائه طرح 1393/10/18
تاريخ تصويب 1394/03/06
تاريخ شروع 1394/06/06
تاريخ خاتمه 1395/08/06
دانشکده/مرکز
وضعيت اجراي طرح خاتمه یافته
محل اجراي طرح
محل نگهداري گزارش
نوع مطالعه
نحوه مشارکت طرح غیر مشارکتی
سازمان مجري
تاريخ خاتمه مصوب شورا 1397/08/20
محل اعتبار طرح
محل اجراي طرح مشهد
نوع طرح
ترجمان دانش (با رعايت دستورالعمل) عنوان پیوست شرکت در کلاس های زایمان فیزیولوژیک بر کاهش اضطراب مادران باردار تاثیر مثبت دارد. شرح پیوست: اضطراب یکی از بزرگترین بلاهای زندگی انسان می باشد و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی کاملا محسوس است. وجود اضطراب در بارداری و حین زایمان اثرات مضر زیادی به همراه دارد. سیستم عصبی اتونوم در اضطراب تحریک شده و این امر منجر به افزایش انقباض در عضلات صاف مثل سیستم شریانی شده و این مساله منجر به کاهش اکسیژن رسانی به رحم و زایمان زودرس می گردد. استرس به طور معناداری با تاخیر رشد داخل رحمی همراه است و افزایش وزن جنین را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش وزن مادر به طور مستقیم به طول حاملگی، وزن جفت و وزن جنین اثر دارد. در ایران از سال 1387 وزارت بهداشت اقدام به برگزاری کلاسهای زایمان فیزیولوژیک کرده است که این کلاسها شامل کلاسهای گروهی با هدف آموزش زنان باردار درباره زایمان و تولد، مراقبتهای بارداری، تغذیه، ورزش و شیردهی و سایر مراقبتهای بعد زایمان می باشد. با توجه به نتایج متفاوتی که در تحقیقات انجام شده درباره اثر آموزش بر کاهش اضطراب حین بارداری و زایمان مشاهده شده و با توجه به اهمیت موضوع کاهش اضطراب زنان باردار و بررسی آنچه در متن جامعه در حال انجام است با اثبات این فرضیه که کلاسهای زایمان فیزیولوژیک که در حال حاضر در کشور در حال انجام است باعث کاهش اضطراب زنان باردار می شوند می توان راهی در جهت کاهش اضطراب زنان باردار و در نتیجه کاهش عوارض مرتبط با آن یافت و با توسعه این کلاس ها به ارتقای سطح سلامت جامعه کمک کرد. این پژوهش از نوع کوهورت آینده نگر می باشد که بر روی 220زن باردار واجد شرایط نمونه به روش نمونه گیری نمونه های در دسترس در بیمارستان های منتخب مشهد انجام شد، 110 نفر از زنان باردار 16-20 هفته که در کلاسهای زایمان فیزیولوژیک شرکت کردند به عنوان گروه مواجهه یافته و 110 نفر از زنان 16-+20 هفته که در این کلاس ها شرکت نکردند پس از همتا سازی از نظر سن بارداری، سابقه مرده زایی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، رتبه بارداری و نگرانی در مورد بارداری و زایمان به عنوان گروه مواجهه نیافته تعیین گردیدند، سپس اضطراب آنها طی دو مرحله در شروع پژوهش هفته 20-16 بارداری و هفته 36 بارداری (اتمام کلاسهای زایمان فیزیولوژیک) با تست اضطراب اشپیل برگر سنجیده می شود. پس از تعیین اضطراب اولیه در دو گروه مواجهه یافته و مواجهه نیافته، افراد گروه مواجهه یافته تحت آموزشهای کلاسهای زایمان فیزیولوژیک قرار گرفتند و پس از اتمام کلاسها در هفته 36 بارداری مجددا اضطراب دو گروه تعیین گردید و اختلاف نمره اضطراب شروع پژوهش با هفته 36 بارداری در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. اطلاعات در نرم افزار spss 19 وارد شده و با آزمون های توصیفی و تی تست مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار می گیرند.
گروه هاي هدف ترجمان دانش متخصصان و پژوهشگران

اطلاعات مجري و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگي سمت در طرح
زهره قاسمی نسبمجری
احمد خسرویاستاد راهنما
زهرا متقیمجری
افسانه کرامتاستاد مشاور