کد طرح در واحد ارائه دهنده |
|
کد کمیته اخلاق |
IR.SHMU.REC.1397.190 |
کد طرح |
97165 |
عنوان فارسی طرح |
ارزیابی مهارت های ارتباطی در پرسنل ارائه دهنده خدمات درمانی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود |
عنوان لاتین طرح |
Evaluation of communication skills in health care provider of Shahroud University of Medical Sciences |
زمان اجرا -روز |
|
تاریخ ارائه طرح |
1397/07/21 |
تاریخ تصویب |
1397/10/02 |
تاریخ شروع |
1398/08/14 |
تاریخ خاتمه |
1399/08/14 |
دانشکده/مرکز |
|
وضعیت اجرای طرح |
خاتمه یافته |
محل اجرای طرح |
|
محل نگهداری گزارش |
|
نوع مطالعه |
مقطعی |
نحوه مشارکت طرح |
|
سازمان مجری |
|
تاریخ خاتمه مصوب شورا |
1401/03/17 |
محل اعتبار طرح |
|
محل اجرای طرح |
|
نوع طرح |
|
ترجمان دانش (با رعایت دستورالعمل) |
عنوان: مهارت ارتباطی پرسنل درمانی در سطح مطلوب است.
شرح ترجمان:
مهارت های ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که به فرد کمک می کند عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان کند. مهارت ارتباطی پایه و اساس خدمات مناسب و مطلوب است. مهارت ارتباطی تاثیر بسزایی بر جنبههای پزشکی، روانی، اجتماعی و میزان رضایتمندی بیماران دارد از سویی دیگر کسب این مهارت برای پرسنل میزان فرسودگی شغلی را در آنها کاهش میدهد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان مهارت های ارتباطی پرسنل درمانی انجام شده است.
این پژوهش بر روی 280 نفر از پرسنل درمانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1398 انجام شده است. در این مطالعه از پرسشنامه مهارت ارتباطی کوئین دام استفاده شده است.
نتایج مطالعه ما نشان داد که میانگین نمره مهارت ارتباطی پرسنل درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سطح مطلوب است. سابقه کار با سطح مهارت ارتباطی بالا و متوسط ارتباط دارد و هرچه افراد سابقه کار بالاتری داشتند از مهارت ارتباطی بهتری برخوردار بودند. مهارت ارتباطی پرسنل درمانی در این مطالعه در بیش از 80 درصد افرد در سطح مطلوب بوده است. با توجه به اهمیت مهارت ارتباطی در بیماران و پرسنل توصیه می شود جهت ارتقا و تداوم این مهارت بویژه در پرسنل جدیدالورود سطح مهارت ارتباطی آنها مورد سنجش قرار گیرد و کارگاههای آموزشی بصورت دوره ای برگزار گردد.
گروه هدف: متخصصان و پژوهشگران و سیاستگذران درمانی
کلمات کلیدی: مهارت ارتباطی، پرسنل درمانی، سابقه کار
موضوع اصلی: سلامت روان و بهداشت کار |
گروه های هدف ترجمان دانش |
سياستگذاران درمانى |