علوم پزشکی شاهرود

ارزیابی مهارت های ارتباطی در پرسنل ارائه دهنده خدمات درمانی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

Evaluation of communication skills in health care provider of Shahroud University of Medical Sciences


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه پژوهان
مجری و همکاران
مجری و همکاران
 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

مجریان: سمیه رمضانی

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح در واحد ارائه دهنده
کد کمیته اخلاق IR.SHMU.REC.1397.190
کد طرح 97165
عنوان فارسی طرح ارزیابی مهارت های ارتباطی در پرسنل ارائه دهنده خدمات درمانی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
عنوان لاتین طرح Evaluation of communication skills in health care provider of Shahroud University of Medical Sciences
زمان اجرا -روز
تاریخ ارائه طرح 1397/07/21
تاریخ تصویب 1397/10/02
تاریخ شروع 1398/08/14
تاریخ خاتمه 1399/08/14
دانشکده/مرکز
وضعیت اجرای طرح خاتمه یافته
محل اجرای طرح
محل نگهداری گزارش
نوع مطالعه مقطعی
نحوه مشارکت طرح
سازمان مجری
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1401/03/17
محل اعتبار طرح
محل اجرای طرح
نوع طرح
ترجمان دانش (با رعایت دستورالعمل) عنوان: مهارت ارتباطی پرسنل درمانی در سطح مطلوب است. شرح ترجمان: مهارت های ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که به فرد کمک می کند عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان کند. مهارت ارتباطی پایه و اساس خدمات مناسب و مطلوب است. مهارت ارتباطی تاثیر بسزایی بر جنبه‌های پزشکی، روانی، اجتماعی و میزان رضایتمندی بیماران دارد از سویی دیگر کسب این مهارت برای پرسنل میزان فرسودگی شغلی را در آنها کاهش می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان مهارت های ارتباطی پرسنل درمانی انجام شده است. این پژوهش بر روی 280 نفر از پرسنل درمانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1398 انجام شده است. در این مطالعه از پرسشنامه مهارت ارتباطی کوئین دام استفاده شده است. نتایج مطالعه ما نشان داد که میانگین نمره مهارت ارتباطی پرسنل درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سطح مطلوب است. سابقه کار با سطح مهارت ارتباطی بالا و متوسط ارتباط دارد و هرچه افراد سابقه کار بالاتری داشتند از مهارت ارتباطی بهتری برخوردار بودند. مهارت ارتباطی پرسنل درمانی در این مطالعه در بیش از 80 درصد افرد در سطح مطلوب بوده است. با توجه به اهمیت مهارت ارتباطی در بیماران و پرسنل توصیه می شود جهت ارتقا و تداوم این مهارت بویژه در پرسنل جدیدالورود سطح مهارت ارتباطی آنها مورد سنجش قرار گیرد و کارگاه‌های آموزشی بصورت دوره ای برگزار گردد. گروه هدف: متخصصان و پژوهشگران و سیاستگذران درمانی کلمات کلیدی: مهارت ارتباطی، پرسنل درمانی، سابقه کار موضوع اصلی: سلامت روان و بهداشت کار
گروه های هدف ترجمان دانش سياستگذاران درمانى

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح
سمیه رمضانیمجری
حسین شیبانیمجری غیر نماینده
منی‍ژه صادریهمکار
شیما نادریهمکار
سمیه شاه حسینیهمکار